انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد

ناشر کتاب های سبز

29 خرداد 1397

چاپ چهارم کتاب «فیزیولوژی تنش‌های محیطی در گیاهان» منتشر شد

اشتراک گذاری

هرسال حدود 80 میلیون نفر به جمعیت دنیا افزوده می‌شود بنابراین تا سال 2025 نیاز به تولید غذا دوبرابر خواهد شد. این پدیده علاوه بر اعمال فشار به محیط زیست، امنیت غذایی کشورهای درحال‌توسعه ازجمله ایران را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. ازطرفی، زمین‌های حاصلخیز و منابع آب شیرین موجود در سطح جهان و به‌خصوص ایران محدود می‌باشد و روزبه‌روز بشر برای تأمین محصولات کشاورزی به‌سمت بهره برداری از منابع آب و خاک نامرغوب و در معرض تنش‌های محیطی روی می‌آورد و این روند باعث کاهش عملکرد محصولات زراعی می‌گردد.

گیاهان دارای پتانسیل تولید بالایی هستند ولی تنش‌های محیطی (شوری، خشکی، گرما، سرما، باد، آلاینده‌های محیطی، تشعشع، غرقاب، کمبود عناصر غذایی، عناصر سنگین و عوامل تنش‌زای زنده) مهمترین عوامل کاهش دهنده عملکرد محصولات کشاورزی در سطح جهان هستند.

امروزه با توجه به ابداع روش‌های جدید در اصلاح نباتات و ژنتیک، همچنین پیشرفت علوم فیزیولوژی، بیوشیمی، فناوری زیستی و نیز ساخت ادوات و تجهیزات مدرن برای زهکشی و اصلاح خاک و آبشویی، باید این پیشرفت‌ها را درجهت کاهش اثرات منفی تنش‌های محیطی به‌کار برد.

در دهه گذشته علاقه فراوانی به درک سازوکار‌های فیزیولوژیکی پاسخ گیاهان در تنش‌های محیطی از خود نشان داده می‌شود و شاهد توسعه چشمگیر دوره‌های تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در زراعت، اصلاح نباتات و بیوتکنولوژی و فیزیولوژی گیاهی هستیم که تقریباً در تمامی مقاطع تحصیلی مذکور درس یا دروسی درمورد اثر تنش‌های محیطی بر رشد گیاهان، اصلاح برای تنش‌های محیطی یا فیزیولوژی تنش‌های محیطی در گیاهان ارائه می‌گردد. حتی در برنامه جدید کارشناسی زراعت بسیاری از دانشگاهها درس”زراعت در شرایط تنش‌های محیطی“ گنجانده شده است.

این کتاب منبع مناسبی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی زراعت، اصلاح نباتات، آگرواکولوژی، فیزیولوژی گیاهی و بیوتکنولوژی و همچنین کتاب کمک‌درسی ارزشمندی برای دانشجویان کارشناسی زراعت و اصلاح نباتات و گیاه‌شناسی خواهد بود.