انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد

ناشر کتاب های سبز

12 آذر 1397

چاپ چهارم کتاب «مبانی ژنتیک» منتشر شد

اشتراک گذاری

از اهداف این کتاب ارائه مفهوم توارث و شرح ساده آزمایش‌هایی است که منجر به اثبات این مفاهیم شده است. علم ژنتیک در اواخر قرن نوزدهم با آزمایش‌های مندل در نخود فرنگی آغاز شد. با اینکه پیشرفت آن در ابتدا کند بود. ولی در اوائل قرن بیستم جایگاه مهم خود را در علوم جدید پیدا کرد. آزمایش‌های متعددی که در این قرن ابتدا در مگس سرکه و ذرت و سپس در میکروارگانیسم‌ها انجام گرفت طیف این دانش را به حدی وسیع نمود که امروزه در بیشتر شاخه‌های علوم از سطح مولکولی گرفته تا محاسبات پیچیده ریاضی مورد بررسی قرار میگیرد. با کمک مهندسی ژنتیک انتقال صفات بین گونه‌ها و جنس‌ها امکان‌پذیر شده و این شاخه جدید ژنتیک گره‌گشای بسیاری از مسائل پزشکی و کشاورزی گردیده است.

به رغم اهمیت این دانش جدید، تعداد کتاب‌های فارسی که بتواند مورد استفاده دانشجویان رشته‌های مختلف به ویژه دنشجویان دوره‌های تکمیلی و علاقه‌مندان قرار گیرد بسیار محدود است. نگارنده که این درس را برای رشته‌های مختلف برای سالیانی تدریس نموده، سعی کرده است که تمام سرفصل درس ژنتیک در رشته‌های مختلف را با زبانی ساده و ذکر مثال در این کتاب ارائه دهد. 

در چاپ جدید که با تغییرات عمده همراه است، فصل جدیدی تحت عنوان ‌‌DNA نوترکیب اضافه شده است که می‌تواند نیاز دانشجویان را در سطوح مختلف برآورده کند. افزون بر آن مبحث نوترکیبی در میکروارگانیسم‌ها و جدایی ولینکاژ در پلی‌پلوئیدها مورد بررسی مفصل قرار گرفته تا دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری بتوانند از آن به عنوان یک منبع بهره‌مند شوند. در چاپ جدید افزون بر اینکه مسائل بیشتری در آخر برخی از فصل‌ها آورده شده، راه حل یا جواب بسیاری از آنها در پایان کتاب آمده است.