انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد

ناشر کتاب های سبز

13 مرداد 1398

چاپ پنجم کتاب «مدیریت بحران» منتشر شد

اشتراک گذاری

در کلیه فعالیتهای سازمان یافته انسان، پیش بینی هایی برای حوادث و وقایع غیرمنتظره به عمل می آید، که لازمه آن برنامه ریزی، ساماندهای، سرمایه گذاری و تجهیز است. گاهی ابعاد اتفاقات طوری است که پیش بینی های قبلی توان جوابگویی را ندارند، لذا در این موارد مدیریت خاصی لازم است که اصطلاحا مدیریت بحران نامیده می شود.

آنچه از مدیریت بحران انتظار می رود:

1- پیش بینی و آمادگی برخورد با بحران به وسیله ارزیابی احتمال و آسیب پذیری

2- کاهش خسارات و ضایعات ناشی از سوانح و بحران ها و عوارض و پیامدهای آن ها

3- خروج از حالت بحرانی و بازگرداندن وضعیت عادی نسبی و ارتباطات اولیه به محل و منطقه

4- بازسازی، ترمیم و مقاوم سازی نسبت به حوادث، سوانح و بحران ها

این مجموعه حاصل تجارب و مطالعاتی است که در چندین بحران در داخل کشور و خارج انجام گرفته است. همچنین گزارش وضعیت بحران ها و واکنش های مسئولین به دقت جمع آوری و مطالعه شده و راهکارهای کاهش ضایعات و خسارات بررسی گردیده است.

در برخی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی معروف دنیا نیز بررسی های ارزشمندی در زمینه مدیریت بحران انجام گرفته است. این تحقیقات شامل روش های ارزیابی بحران ها، ارزیابی آسیب پذیری، واکنش بحرانها، کاهش تلفات و زیانها و احیا وبازسازی بعد از بحران بوده که نتایج آن ها به صورت گزارش در اختیار قرار گرفته و سعی گردیده در این مجموعه به طور خلاصه ارائه گردد. این کتاب علاوه بر دانشجویان می تواند مورد استفاده مسئولین اداری، اجرایی و تحقیقاتی کشور که در زمینه بحران خدمت می نمایند، قرار گیرد.