انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد

ناشر کتاب های سبز

14 مهر 1398

کتاب «انداختن نردبان؛ استراتژی توسعه در چشم‌انداز تاریخی» چاپ و منتشر شد

اشتراک گذاری

کتاب حاضر، ترجمه‌ یکی از مشهورترین آثار هاجون چانگ، اقتصاددان سرشناس حوزه توسعه اقتصادی است که در عرصه جهانی مورد استقبال گسترده‌ای قرار گرفته است. این کتاب با رویکردی انتقادی به سیاست‌های اقتصادی و توصیه‌های نهادی که از سوی کشورهای توسعه‌یافته به کشورهای درحال توسعه دیکته می‌شود، تلاش می‌کند واقعیت‌های توسعه اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته را با نگاهی تاریخی بازگو کند. برای این منظور، تلاش بسیاری صورت گرفته است که تاحد امکان، مطالب و مستندات تاریخی مربوط به توسعه اقتصادی این کشورها را گردآوری کرده و مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. آنچه که این کتاب بدان تأکید می‌کند، رفتار کشورهای توسعه‌یافته (در قالب سیاست‌ها و توصیه‌های نهادی) است که آن‌را به مثابه انداختن نردبانی می‌داند که خود از آن بالا رفته‌اند. 

هاجون چانگ رقابت را نه‌تنها در فضای اقتصادی، بلکه در فضای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری اقتصادی بررسی می‌کند و تأکید دارد که کشورهایی که توانسته‌اند به جایگاه برتری از توسعه دست یابند، به‌دلیل منافعی بوده که از موقعیت «انحصاری» عاید آنها می‌شود، کشورهای پیشرفته نمی‌خواهند که کشورهای درحال توسعه بدان جایگاه دست یابند. 

بسیاری از ایرانیان براین باورند که مشکلات فرهنگی و فقدان نهادهای مناسب موانع اصلی توسعه کشور هستند. براساس رهنمودهای این کتاب، چنانچه دولت با برنامه‌ای صحیح توسعه صنعتی را در اولویت قرار دهد، با وجود تمامی مشکلات نهادی، می‌توان به توسعه دست یافت و توسعه اقتصادی به‌نوبه‌خود تسریع‌کننده و تسهیل‌کننده تحولات نهادی است.

این کتاب، برای تمامی اندیشمندان و علاقه‌مندان به مباحث توسعه اقتصادی در تمامی سطوح تحصیلی، به‌ویژه دانشجویان دوره دکتری اقتصاد، قابل‌استفاده است و قطعاً بر دانش خوانندگان آن خواهد افزود. به‌نقدکشیدن توصیه‌های نهادهای سیاست‌گذاری توسعه بین‌المللی (شامل بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول، و سازمان تجارت جهانی) در خصوص «نهادهای خوب» (شامل دموکراسی، نظام اداری و قضایی، حقوق مالکیت، حکمرانی شرکتی، نهادهای مالی و نهادهای رفاهی) و «سیاست‌های خوب»، (شامل سیاست‌های آزادسازی، مقررات‌زدایی، و خصوصی‌سازی) بسیار ضروری است.