انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد

ناشر کتاب های سبز

03 اسفند 1399

انتشارات جهاد دانشگاهی 2 جایزه کتاب سال گرفت

اشتراک گذاری

به گزارش روابط عمومی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، برگزیدگان و شایستگان تقدیر سی‌وهشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست‌وهشتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه، دوم اسفند ماه) با حضور رئیس‌جمهوری معرفی شدند.

دبیرخانه سی‌وهشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر از راهیابی 10 اثر منتشر شده توسط انتشارات جهاد دانشگاهی به مرحله دوم داوری خبر داده بود. بر اساس اعلام روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، از این تعداد، دو کتاب انتشارات جهاد دانشگاهی به عنوان اثر شایسته تقدیر انتخاب شدند که اسامی آنها به شرح زیر است.

حمل و نقل و لجستیک پایدار: مروری بر مدل‌های بهینه‌سازی و الگوریتم‌های حل پیشنهادی، تألیف دیدم سینار، کنستانتین گالکیس و پانوس ام ار پاردالوس، ترجمة مرتضی قمی‌اویلی، متینه زیاری و میرسامان پیشوایی، تهران: سازمان جهاد دانشگاهی تهران، 1398، 426 ص.

هورمون‌های گیاهی تحت عوامل محیطی تنش‌زا، تألیف غلام جلال‌احمد و جینگ ـ کوان یو، ترجمة مجید قربانی‌‌جاوید، ایرج اله‌دادی، سیاوش حشمتی، شیوا اکبری، لاله رحیمی‌میلاشی و سیاوش حشمتی، تهران: سازمان جهاد دانشگاهی تهران، 1398، 494 ص.

مروری بر کتاب‌های برنده جایزه کتاب سال

«حمل و نقل و لجستیک پایدار: مروری بر مدل‌های بهینه‌سازی و الگوریتم‌های حل پیشنهادی» تألیف دیدم سینار، کنستانتین گالکیس و پانوس ام ار پاردالوس و ترجمه مرتضی قمی‌اویلی، متینه زیاری و میرسامان پیشوایی است. تمرکز اصلی این کتاب بر این است که رویکرد‌های بهینه‌سازی جدید و نوینی را برای مسائل لجستیک و حمل و نقل پایدار ارائه دهد. در بخشی از پیش‌گفتار این کتاب می‌خوانیم: مجموعه حاضر، دستاورد‌ها و توسعه‌های اخیر به وجود آمده در حوزه بهینه‌سازی را برای برنامه‌ریزی لجستیک و حمل و نقل پایدار با در نظر داشتن ابعاد پایداری دسته‌بندی و ارائه می‌کند. کتاب شامل ده ‌فصل است. فصل اول چالش‌ها و روند مطالعاتی موجود در زمینه مدیریت لجستیک و حمل و نقل پایدار را در سال‌های اخیر مرور می‌کند. مابقی کتاب به دو بخش اصلی با تمرکز بر مدل‌های قطعی و غیرقطعی، تقسیم می‌شود. هر بخش شامل تئوری و رویکرد‌های توسعه داده شده برای مسائل کاربردی حمل و نقل و لجستیک پایدار بوده و ادبیات مربوط به این حوزه را نیز به خوبی مرور می‌کند.

«هورمون‌های گیاهی تحت عوامل محیطی تنش‌زا» تألیف غلام جلال‌احمد و جینگ ـ کوان یو و ترجمة مجید قربانی‌‌جاوید، ایرج اله‌دادی، سیاوش حشمتی، شیوا اکبری، لاله رحیمی‌میلاشی و سیاوش حشمتی است. در پیشگفتار این کتاب آمده است: در سال‌های اخیر با افزایش جمعیت جهان و نیاز به تولید غذای بیشتر و به تبع آن توسعه کشاورزی مدرن، چالش‌های پیش‌روی کشاورزان و نیز محققان علوم گیاهی افزایش یافته است. یکی از مخاطرات تنش‌های محیطی و اثرات زیانبار آن بر تولید گیاهان زراعی و باغی است که منجر به خطر افتادن امنیت غذایی کشور‌ها شده است. یکی از راه‌های کاهش آثار زیانبار تنش‌های محیطی، استفاده از مواد تنظیم‌کننده رشد است که تا حد زیادی می‌توانند گیاهان را در تحمل تنش‌های محیطی یاری دهند. متأسفانه به رغم نقش مهم پژوهش‌های مرتبط با هورمون‌ها گیاهی و تنظیم‌کننده‌های رشد در شرایط محیطی گوناگون، منبعی منسجم و کامل برای بررسی این ترکیبات تحت تنش‌های محیطی، کمتر به چشم می‌خورد و در کتاب حاضر سعی شده تا اطلاعات جدیدی در خصوص تأثیر مواد تنظیم‌کننده رشد بر گیاهان تحت تنش‌های محیطی ارائه شود.

لینک خبر